Gendringen - Eibergen 61 km (351 km)

26 augustus 2019 - Eibergen, Nederland

Vannacht onaangenaam gezelschap gehad. Een mug had de hele familie uitgenodigd. Omdat ik wegens de warmte boven op het dek sliep was er plaats genoeg om mij te prikken. Meer landingsplaats als verhoudingsgewijs op Schiphol. Pas toen ik vanmorgen opstond zag ik ze vliegen en met de bijgeleverde elektrische vliegenmepper, ook geschikt voor muggen, heb ik wraak genomen.

Als ik beneden kom, een kwartiertje te vroeg, wordt er nog hard gesleuteld aan het ontbijt. Er staat van alles op tafel, bijna nog meer als bij Van der Valk. Jos is nog vers brood aan het halen en als hij thuiskomt val ik aan. Maar ik beperk me hoofdzakelijk tot de jam, die hier zelf gemaakt is. Aardbeien en pruimen. Heerlijk.

Om kwart voor negen stap ik weer op de fiets. Als ik even het plaatsje uit ben, begint het genieten al. Rustige weggetjes, soms ook grindpaadjes, alleen voor fietsers en zo fiets ik op Aalten aan. Aalten is nog in diepe rust. Aan een mevrouw, die de ramen staat te poetsen vraag ik waar ik pinnen kan, want bij de Vrienden op de Fiets kan je moeilijk een pinapparaat verwachten. Mijn zakken gevuld en ik rijd naar Bredevoort. Hier hebben we goede herinneringen aan. Bredevoort adverteert zich al het boekenstadje en jaren geleden hebben we hier heel wat boeken weggesleept. Maar Bredevoort is geen schim meer van wat het toen was. Ik ga hier koffie drinken en vraag hoe het zit. Er zijn nog vier keer per jaar boekenmarkten, maar de 100 kramen, die er toen waren zijn er niet meer, hoogstens 30. En niet meer in het stadje, maar net er buiten. Er zijn nog wel wat boekverkopers en op sommige plaatsen staan ook de boekenstallen buiten. Voor 2€ mag je een boek meenemen. Ik waag me er maar niet aan, want ik heb al elf kilo aan mijn fiets hangen. Dus op naar het volgend plaatsje en het plaatsje er na en het plaatsje daar weer na. Speciaal voor Willem, die hier zijn roots heeft som ik ze op, jullie mogen ze overslaan: Miste, Woold, Kotten, Ratum, Huppel, Meddo, Zwilbroek, kortom een rondje Winterswijk. Soms volg ik de knooppunten en die leiden vaak tot verrassingen. Als ik richting Ratum fiets kom ik langs een grote groeve van kalk, heel diep. Er wordt nog steeds kalk gewonnen. Soms wordt het gebruikt voor keramiek, zoals in Workum, soms voor kunstmest maar het wordt ook in het asfalt verwerkt. Er staat een kunstwerk bij, met opschrift ‘Museum’. Gewijd aan de kalkgroeve. Tussen Huppel en Meddo kom ik weer langs een recreatieplas. Die van gisteren was te druk, maar nu is het rustig. Ik stap hier in mijn zwembroek en ga lekker pootje baden. Je moet wel ver het water in  lopen voor je kunt zwemmen. Aan de kant is het voor kleine kinderen veilig ondiep. Alis ik weer aangekleed ben kan ik hier ook wat gaan lunchen. Ik neem een cola en een tosti. Hierna is het nog een klein stuk naar mijn logeeradres. Vannacht slaap ik op een boerderij. Een mooie kamer met tweepersoons bed en een grote douche toilet combinatie en alles op de begane grond. En ze hebben bier. Na mijn eerste fles ga ik douchen en allereerst weer op zoek naar een slaapplaats voor morgen. Dat heeft nogal voeten in de aarde. Er zijn niet zoveel adressen in de buurt van Ootmarsum, waar ik morgen wil eindigen. Een van de personen, die ik bel is onderweg met de fiets en heeft de agenda voor morgen niet in zijn hoofd. Belt u me maar na zessen. Maar zo lang kan ik niet wachten. Uiteindelijk vind ik een adres in Denekamp. Dan ga ik me voorbereiden op de tocht van morgen.

Om zeven uur ga ik op de fiets om te gaan dineren. Zal ik bij de camping gaan eten of doorrijden naar Eibergen, waar een chinees is. Ik heb eigenlijk wel trek in een chinees. Het is wel 3 kilometer heen en dan ook nog weer terug. Nou vooruit dan maar. Het is een heel goede chinees. Ze hebben ook wokbuffet, maar ik hou het op een loempia en een babi pangang en wat biertjes. Het smaakt prima. Om halfnegen ben ik weer terug op de boerderij. Een van de twee broers (?) loopt nog steeds in zijn zwembroek de beesten te verzorgen. Ze hebben meer dan 20 kippen, een stel geiten, een jonge koe, wat schapen en een paar konijnen. Maar echt ‘boeren’ doen ze niet meer. Alleen misschien als ze zwaar getafeld hebben. Ik heb net de zon vuurrood onder zien gaan. Het wordt morgen weer een mooie dag.

1. Cissy Breve:
    26 augustus 2019
    Zie het zo voor me. Gezellig. Was weer genieten. Welterusten en morgen zonder bulten weer op.xxxxxxxx
  2. Trees Terhell:
    26 augustus 2019
    Weer een prachtige dag Sjoert!
  3. B&L van Gent:
    26 augustus 2019
    Toch wel een kanje in die warmte. Gelukkig heb je hier de warmte uit je lijf kunnen drinken. Slaap lekker en we horen morgen weer van je.
    groet Bert en Lia
  4. Willem Rauwerdink:
    26 augustus 2019
    Toch gearriveerd in mijn geboorteplaats. Mooi he? Ben er toch nog steeds trots op een Winterswijkse-Amsterdammer
    te zijn. Fijne reis verder! Willem
  5. Ingrid:
    26 augustus 2019
    Mooi verhaal weer, Sjoert.
    Ik wens je een goede nacht, zonder muggen😉
  6. Carla van der Sanden:
    26 augustus 2019
    Wat heerlijk toch zo vrij en blij op de fiets, en een potje zelfgemaakte jam heb je nog
    te goed!!! Bonne nuit, Carla en Jan.
  7. Martha en Wiebe.:
    26 augustus 2019
    Chinezen en boeren. Je beleeft zo nog eens wat. Mooie omgeving, mooie foto’s. Goed hoor.
    We genieten mee.
    H.g.
  8. Hans en Rina:
    26 augustus 2019
    Je gaat lekker Sjoert, de muggen waren wat minder maar even tussendoor zwemmen en uiteindelijk je biertjes maken een hoop goed. Succes morgen, kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes, Rina en Hans
  9. Marga en Henk Gijsbers:
    27 augustus 2019
    hey Sjoert,
    weer van alles meegemaakt dus.
    Kan me voorstellen dat je onderweg even in het water bent gegaan.
    Zo'n opfrisser kan je bij deze temperatuur wel gebruiken.
    Misschien tref je het morgen weer dat je kunt zwemmen.

groetjes van Marga en Henk
  10. Yvonne:
    27 augustus 2019
    Ik heb weer genoten van je verslag, behalve dan dat stukje over die muggen😧
    Goede reis naar Denekamp, daar staat het landgoed “Singraven”, en in die omgeving nog enkelen waar de straten in de landgoederenbuurt naar vernoemd zijn. Er is een mooie watermolen bij. Geniet!